Werk aan de winkel.

Zat zojuist te bedenken waarover ik eens zou bloggen ( (ideeën schieten niet altijd zomaar te binnen) toen ik via een tweet op de site van Twittermania terecht kwam en dit artikel las: ” Twittergebruik in de leeftijdsgroep van 10- 14 jaar verdrievoudigd“.
Ik moest opeens denken aan een gesprek dat ik onlangs in de bibliotheek had met een leerkracht van een basisschool.
Al pratende over mijn stokpaardje ( ik bedoel natuurlijk social media en mediawijsheid ,voor de buitenstaander) vertelde hij dat hij op de basisschool waar hij werkte merkte dat er een toename was van leerlingen uit de groepen 5/6 die er een Facebook account op na hielden. Vorig jaar waren dat vooral leerlingen uit groep 7/8. Manlief, zelf werkzaam in het basisonderwijs bevestigde deze constatering.
De leerkracht gaf toe ( enigszins beschaamd) zelf overigens geen actief social media gebruiker te zijn hoewel hij vond dat hij dat als leerkracht eigenlijk wel verplicht was. In ieder geval, hij vond dat hij zich wel eens moest verdiepen in Hyves, Facebook, Whatsapp en al die andere werelden waarin die leerlingen zich begaven. Goed idee lijkt mij.
Ik vertelde Dat het op steeds jongere leeftijd gebruiken van de netwerken vraagt om oplettendheid, aangezien de jeugdigen nauwelijks vaardigheden bezitten zich `verantwoord` op het world wide web te begeven.
De betreffende leerkracht ging in ieder geval huiswaarts met een lijstje met links, informatie over mediawijsheid en mediacoaches en…. hoop ik, met een beetje meer besef dat er op dit vlak, voor hem en de school, werk aan de winkel is!
We houden contact.
Vandaag barst het gelukkig  los: de week van de mediawijsheid. Misschien dat dit bericht een beetje bijdraagt.
Overige links:
Twitter Email Linkedin Facebook Pinterest