Zomer 2020: 5 dagen fietsen in Nederland.

Een totaal andere vakantie dan we gewend waren. In plaats van 2 weken naar het buitenland, 2 keer een aantal dagen in ons eigen land vertoefd. De eerste 4 dagen in Zuid-Limburg, en 1 week later nog 5 dagen in Drenthe en West-Friesland. En het klinkt misschien als een cliché, maar ‘Nederland wat ben je mooi”. Hieronder een korte beschrijving van de dagen, locaties en verblijfsplaatsen, uiteraard aangevuld met foto’s.

Dag 1: Op weg naar Drenthe.
Onderweg naar Assen in Drenthe. Via de Hunebed High Way  naar het allergrootste Hunebed van Nederland bij het Hunebedcentrum in Borger.  Mooi om te zien. Interessant stuk geschiedenis van Nederland.
Door naar Assen. We verbleven 2 nachten in de bijzonders b&b genaamd Het Rijcke Leven. Een prachtig verblijf met een ontzettend mooie idyllische tuin. In de avond naar Assen gefietst voor een stadswandeling en een heerlijke maaltijd. Voor afbeeldingen klik op de afbeelding of hier

Dag 2: Kamp Westerbork.
Vanuit Assen naar Kamp Westerbork gefietst. Eerst een bezoek aan het Herinneringscentrum.  Een goede voorbereiding voor het bezoek aan het kamp zelf. Wat overigens nog een fijne wandeling was. Ondertussen passeerden we ook de Synthese RadioTelescoop. Bijzonder.
Het Park Westerbork maakte veel indruk.  Je wordt er stil van. Ongelooflijk wat zich hier heeft afgespeeld.  Hier worden de levens van meer dan honderdduizend Nederlandse Joden, Sinti en Roma in herinnering gehouden.  Zodat we niet vergeten!
Voor afbeeldingen klik op de afbeelding of hier.

Dag 3: Op weg naar West-Friesland via Veenhuizen en Bolsward.
Verhuisdag. Van Assen naar de volgende bestemming Hoogkarspel. Via Veenhuizen, waar we ( we kwamen er toch voorbij gereden) het Gevangenismuseum bezochten. Of eigenlijk ( we hadden niet gereserveerd en het zat vol)  alleen maar de binnenplaats en een cellenblok. Toch zeker ook de moeite waar.

Vervolgens door naar een plekje om te lunchen. Het werd  eigenlijk bij toeval, Bolsward. Het Hart van de  Elfsteden met de verrassende Broerekerk.
De reis via de Afsluitdijk voortgezet naar West Friesland waar we de volgende b&b hadden gereserveerd: een fraaie kamer in African style bij Agapanthus .  Voor foto’s klik op de afbeelding of  hier.

Dag 4. Een oer Nederlandse omgeving.
Een rondje op de fiets door West Friesland. begonnen in Hoogkarspel. Richting Twisk. Een dorpje dat ik volgens een vriend zeker moest gaan bekijken. En gelijk had hij.  Het dorpje Twisk maar ook het volgende dorpje Opperdoes ( van de aardappelen weet je wel) was zeer de moeite waard. Had het idee dat ik door een museum fietste. Prachtige oude lintdorpen met authentieke Westfriese boerderijen.  Een bezoek dubbel en dwars waard. En laat daar dan ook nog net de stoomtrein van Hoorn naar Medemblik stoppen bij het oude treinstation. Echt prachtig allemaal.
Volgende halte was Medemblik, waarna we via de dijk naar Enkhuizen zijn gefietst. Voor foto’s klik op de afbeelding of hier.

Dag 5. Eindelijk naar Museum Voorlinden.
Omdat we toch in de buurt waren, hadden we voor de terugweg naar huis, kaartjes gereserveerd voor het Museum Voorlinden in Wassenaar. Een museum van moderne en hedendaagse waar ik al veel over had gehoord en dat ik altijd al heel graag had willen bezoeken. Konden we nu mooi even meepikken. Wat direct al opviel was dat het
mooie museumgebouw omringd werd door prachtige beplanting in de tuin. Ontworpen door Piet Oudorf. We hebben best wat tijd doorgepracht in de lichte zalen en genoten van Momentum en Rendez- Vous.  Geen spijt van gekregen. Voor de foto’s klik op de afbeelding of  hier