Mediawijsheid in beeld.

Gisteren, als lid van de lokale jeugd-en jongerenraad, deelgenomen aan een bijeenkomst over gemeentelijk subsidiebeleid. Een van de acties die door de gemeente wordt aangedragen is om jaarlijks een maatschappelijk thema te kiezen waaraan iedere organisatie op eigen wijze invulling kan geven. Er zijn in eerdere bijeenkomsten al suggesties aangedragen zowel op inhoudelijk ( conflicthantering, signaleren van problemen van deelnemers, alcoholpreventie), als organisatorisch gebied ( onderlinge afstemming, vrijwilligersverzekering, ledenadministratie).
Nou ben ik een social mediamens en ben uitermate geïnteresseerd in mediawijsheid. Maar vooral de vraag: Wie neemt hierin   verantwoordelijkheid houdt mij de laatste tijd enorm bezig.
Een definitie voor “mediawijsheid” is inmiddels gedefinieerd:

De Raad voor Cultuur, een belangrijk adviesorgaan van de regering, heeft mediawijsheid gedefinieerd als ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’ (Raad voor Cultuur, 2005, Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap”

Onlangs ontstond er via Twitter een discussie tussen een inwoner (ouder), de jongerenwerkster en mij over dit onderwerp. Hieruit bleek dat lokaal niet zichtbaar is wat er zich op het gebied van mediawijsheid lokaal  afspeelt. Maar vooral ook OF er zich wel iets afspeelt op dit vlak.Spreek geregeld ouders die vaak ook nauwelijks weten waar hun kinderen zich op internet mee bezig houden. Ok, dat ze op Hyves zitten of Facebook. maar wat ze daar doen?
(Note, constateer, op basis van ervaring eigen Facebook- en Twitteraccounts, een toenemende tendens dat ook ouders zich meer op het web gaan begeven ).

Ook mij is niet duidelijk in hoeverre bijvoorbeeld in het basisonderwijs aandacht wordt  besteed aan mediawijsheid ( kinderden, ouders, leerkrachten). Is dit in thema bij schoolbesturen, directies, leerkrachten? Lokale overheid?  Landelijke organisaties zijn er genoeg. Maar in hoeverre bereiken zijn de scholen ( burgers).

En een belangrijke vraag: wie neemt hierin de verantwoordelijkheid?

Gelukkig dat gisteren in 2 van de 3 werkgroepen het thema social media/ mediawijsheid werd aangekaard als een mogelijk jaarthema. Een eerste stap?
De wereld raast door.  Gisteren nog een presentatie social media gegeven waarbij uit  de grote opkomst bleek dat er behoefte is aan informatie over social media en de voor- en nadelen.
Hoogste tijd om  de lokale  activiteiten op het gebied van mediawijsheid  en de hiaten hierin eens in beeld te brengen en hier lokaal beleid op los te laten?

Iemand ervaring mee?

 

Twitter Email Linkedin Facebook Pinterest